بروكرز
حواراتنجوم وفنون

الفنان صبري عبدالمنعم يكشف لـ«الإخبارية» ملامح احتفال الفنانين بأعياد رأس السنة

حوار: أحمد عمران



قال الفنان صبري عبدالمنعم، إن الوسط الفني قديما كان تله أساليبه في الاحتفال بأعياد رأس السنة مشيرًا إلى أن كانت هناك سهرات معروفة في الوسط الفني، وكان أشهرها السهرات اللي كان بيعملها الأستاذ سمير خواجة
في بيته.



وتابع الفنان في حواره لـ«الإخبارية»، ودا كنت ممكن تلاقي أغلب فنانيين مصر عنده بيحتفلوا بليلة رأس السنة، موضحا أن أبرز المشاركين في الاحتفالات كانوا: «أحمد زكي، وفاروق الفيشاوي، ومحمود الجندي، ومصطفى متولي، وعهدي صادق، وشوقي شامخ، وسعيد طرابيك» .



وإليكم نص الحوار:

* كيف تحتفل الفنان صبري عبدالمنعم برأس السنة الميلادية؟

 حاليًا بشارك احتفالات رأس السنة في وسط الأولاد والعائلة والأخوات.  ماذا عن احتفالات رأس السنة خلال الأعوام الماضية بخاصة في زمن الفن الجميل؟

– كان فيه سهرات معروفة في الوسط الفني، وكان أشهرها السهرات اللي كان بيعملها الأستاذ سمير خواجة في بيته، ودا كنت ممكن تلاقي أغلب فنانيين مصر عنده بيحتفلوا بليلة رأس السنة .

* أيه أبرز ما تتذكره من خلال ذاكرة الفن في الزمن الجميل؟

– كنا بنتقابل كلنا في ليلة رأس السنة ساعات نتقابل أول الليل وبعدها كل واحد يروح حتة مثلا، لكن في النهاية بنجتمع ومكناش نفوتها ولازم نشوف بعض ونشوف الناس ووقتها كان الواحد لسه مش مرتبط .

* أبرز الفنانين الكبار اللي شاركت معاهم في احتفالات رأس السنة؟

كل الجيل بتاعي وزملائي شاركنا في احتفالات كثير بخاصة رأس السنة لازم نجتمع مع بعض ومينفعش نفوتها زي «أحمد زكي، وفاروق الفيشاوي، ومحمود الجندي، ومصطفى متولي، وعهدي صادق، وشوقي شامخ، وسعيد طرابيك»، أيضاً كنت بشارك مع أساتذتنا في الجيل اللي قبلنا، لكن أحياناً كان بيصادف أننا كنا
بنسافر كتير في فترة السبعينات والثمانينات وساعات كانت بتعدي علينا رأس السنة وإحنا في دبي أو اليونان أو لندن .

الوسوم
اظهر المزيد

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
إغلاق
إغلاق

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء اغلاق حاجب الاعلانات